Fericirea și starea de prezență

by herminapopa

Fiind pe pilot automat majoritatea dintre noi, ne obișnuim să repetăm mental aceleași gânduri, să întreținem apoi aceleași emoții și să ne scufundăm în rutina zilnică. Problema? Nu mai suntem fericiți în mod conștient.

Conform DEX, fericirea este o „stare de mulțumire sufletească intensă și deplină”. Ei bine, atunci când trăim pe pilot automat, adică nu suntem în mod conștient atenți la gândurile noastre, la trăirile din corp și la ceea ce se întâmplă în jurul nostru, pur și simplu omitem acea stare. Practic, ea fuge prin fața ochilor noștri, dar noi nu o vedem.

Și-atunci, cum să fim fericiți zi de zi?

Dacă te gândești într-un mod cât mai simplu posibil la ce te face pe tine fericit, cu siguranță te vei gândi și la câteva dintre ideile următoare: să practic sportul preferat, să ascult muzica preferată, să ies cu prietenii mei, să dansez, să mănânc, să pictez, să mă joc cu copiii mei, să cânt, să călătoresc sau orice altceva îți trece acum prin minte. Ce fac, de fapt, aceste activități cu tine de te fac fericit? E simplu: atunci când le realizezi, mintea ta este 100% ancorată acolo, în momentul prezent. Simți muzica prin întregul corp, savurezi cafeaua cu fiecare picătură, conștientizezi fiecare vers din piesa ta preferată și vezi fiecare nuanță de pe pictura pe care tocmai o realizezi. De ce? Pentru că trăiești în prezent. Ce se întâmplă imediat după ce se apropie ora plecării tale din oraș sau ultima zi de vacanță? Deja simți o ușoară dezamăgire a faptului că acele momente sunt aproape gata. Și, din nou, revii la rutina ta obișnuită, la toate acele gânduri: unele pozitive, dar multe altele negative. De ce le tot repeți în mintea ta (și nici măcar nu ești conștient de asta)? Pentru că le-ai absorbit încă din copilărie, iar ele rulează și tot rulează, întocmai ca un film al minții tale.

Care e soluția?

Să te concentrezi pe momentul prezent. Știu, nu e ușor. Mai ales la început. Se mai numește mindfulness = conștientizarea moment cu moment a gândurilor, emoțiilor, senzațiilor corporale și a mediului înconjurător (Adrian Vântu). Este o stare specifică celor mici, a copiilor. Este o stare cu care ne naștem, dar pe care o pierdem pe traseu.

De ce să trăiești în prezent?

Să trăiești în prezent înseamnă 3 lucruri mărețe, în opinia mea: să-ți reinterpretezi trecutul, să fii conștient de momentul acum și să îți creezi conștient viitorul. Da, ai auzit bine. Pentru că atunci când ne concentrăm pe momentul prezent, acea stare pe care o avem este precum o înviere a noastră. Pentru că, în fiecare moment, ești alt tu. Doar că nu ești conștient de acest aspect. Fiind mereu în prezent, ne putem bucura nu doar de vacanțele programate sau de piesa preferată, ci pur și simplu de a noastră prezență pe stradă, de vânt, de flori, de animalul de casă, de o simplă conversație cu altcineva, de noi. Fiecare moment este unic, este viață și merită trăit din plin. Fiind conștient de prezent, ieși din acel film al minții tale care, îți spuneam, rulează încă de când erai mic.

În momentul acum, poți fi conștient de gândurile tale. Întreține-le pe cele frumoase, care te ajută, imaginează-ți că le ștergi cu un burete pe cele negative și vino cu altele noi, constructive pentru tine. În același timp fii conștient de ceea ce se petrece în jurul tău și de propriile tale senzații corporale. La orice psiholog vei merge, orice carte vei citi sau orice curs vei parcurge, nu vei putea găsi răspunsuri legate de propria ta persoană. Vei găsi doar hărți: cum să mă cunosc, cum să mă schimb, cum să depășesc unele stări sau gânduri. Acțiunea depinde doar de tine!

SFAT

Revino cu atenția în momentul prezent de cel puțin 3 ori pe zi, la începutul acestei practici. Stai acolo și bucură-te de acum pentru câteva minute. Pe măsură ce va trece timpul, vei fi tot mai acomodat cu acest exercițiu, astfel încât vei ajunge să trăiești cu adevărat în prezent. Nu uita: orice schimbare alegi să faci în viața ta (fie ea și pozitivă) aduce și neplăceri (sau provocări).

Să trăiesc iar în prezent? Ce gânduri am avut acum? Of, deja am uitat. Exercițiile astea parcă nu duc nicăieri.

provocări

Antrenarea minții e dificilă la început, însă rezultatele apar, pe măsură ce trece timpul, iar tu tot exersezi. Așa că, nu renunța! La fel este și atunci când vrei să renunți la un obicei nociv sau să începi să faci sport ori să ții dietă. Vei fi tot mai mândru de tine pe măsură ce vei depăși provocările despre care îți spuneam – și care, apropo, vin tot din filmul vechi al minții tale care, sincer îți spun, preferă să rămână neschimbată, pentru că îi este mai comod așa.

Experiențele negative: cum să trăim cu ele și să fim fericiți?

Fericirea este o stare care vine și pleacă. Nu trebuie să fii mereu fericit! Momente triste, de furie sau de frică, apar inevitabil în viață. Soluția nu este să fugim de acestea, ci să le trăim conștient și să alegem să ne raportăm la ele într-un mod cât mai sănătos pentru noi. Să lăsăm tristețea să curgă pe obrazul nostru uneori, să lăsăm furia să iasă printr-un urlet în pădure sau frica să se micșoreze printr-o respirație. Acceptă momentul prezent așa cum este și vei vedea schimbări în propria ta persoană. Conștientizează bucuria și râzi. Ia emoțiile negative și preschimbă-le în experiențe care te învață să te cunoști mai bine și să te autodepășești. Recunoaște-ți fricile și vei deveni mai curajos, mai încrezător și mai fericit! Pentru că toți avem astfel de stări, dar puțini dintre noi le recunosc (nu din răutate, ci de multe ori din simplul fapt că nu sunt conștienți de acestea).

Creează-ți viața în mod conștient!

Fii conștient de gândurile tale, alege-le așa cum vrei și devino creatorul propriei tale realități.

Sugestie de gând pozitiv pe care îl poți repeta zilnic:

Eu sunt dintotdeauna conștient de momentul prezent.

Îți vei aminti tot mai des să te conectezi la aici și acum, până când va deveni o nouă rutină pentru tine. Îți amintești ce spuneam la începutul articolului? Aproape toți trăim în rutine. Doar tu îți poți obișnui creierul cu alte gânduri și activități care să devină noile tale rutine! Acest lucru este un exercițiu simplu, care necesită timp, dar aduce satisfacții interioare enorme!

Până data viitoare, numai gânduri bune!

Sursa foto: www.newharbinger.com

Leave a Comment